Life in the Garden

fotoblog

Groentje

Posted by Wiepkjen op 29/06/2011

Het groentje (Callophrys rubi) – familie van het blauwtje – zie je in Nederland niet zo vaak. Dus ik was heel blij toen ik hem zag zitten op de bloemen van de vuurdoorn en hij zich ook nog eens rustig liet fotograferen.

Photobucket

5 Reacties to “Groentje”

  1. Een mooie foto met prachtige kleuren. Deze vlinder heb ik nog nooit gezien. Komt deze overal algemeen voor?

    • Wiepkjen said

      Hangt er vanaf waar je woont. In oost-Nederland schijnt hij redelijk algemeen te zijn, terwijl hij in het westen van het land eigenlijk niet voorkomt (ik woon in het midden ;-))

  2. prachtige foto, het is een vlinder die vooral op de hoge zandgronden voorkomt, zowel struikheide als dopheide zijn waard planten. Ze behoren tot de kleine pages, die nou verwant zijn aan de blauwtjes.

  3. Geert said

    Ze zijn vooral in het begin van de lente prachtig groen gekleurd aan de onderkant van de vleugels. Hoe verder je in het seizoen komt hoe meer er van die groene kleur is “afgebladderd” waardoor steeds meer de onderliggende bruine kleur tevoorschijn komt.Deze ziet er nog goed uit, vaak missen ze, als ze wat ouder zijn, grote happen uit de vleugels. Hier bij ons, in Noord-Nederland op de zandgronden kun je hem nog regelmatig zien.

  4. Wiepkjen said

    Antoinette en Geert bedankt voor jullie toelichting. Zelf ben ik altijd al blij als het me lukt een insekt op naam te brengen, dus een beetje extra informatie is altijd zeer welkom.

Geef een reactie

 
